תיאטרון – איך מתחילים?


עולם התיאטרון הוא עולם נפלא , נהדר, מעניין וקסום.
עולם מלא ביצירתיות וגם בשאיפות ואתגרים רבים.
רבים מאיתנו מתמודדים בפעם הראשונה עם עולם זה וחלקנו בעלי ניסיון מועט.
כדי להקל עליכם העליתי בכתב מספר הסברים מניסיוני האישי בעבודה בתפאורת התיאטרון ומשאלות והתלבטויות של לקוחות שאיתם עבדתי, בתקווה להקל ולעזור לכם הקוראים, ככל הניתן.
 
      מושגים בעולם התיאטרון -

קוליסה-
מונח גרמני במקור שפירושו "פאנל"- מסגרת עץ מחופה בחומרים שונים(דיקט, שמשונית,בד ועוד)
 בתיאטרון קוליסה היא משטח דיקט עם מסגרת עץ דקה ,בגודל             
2.5\1.25מטר, שעליה יוצרים את התפאורה המבוקשת. ניתן לצייר עליה להדביק, לחתוך, לבנות ובקיצור כל מה שרוצים. הקוליסה עומדת בתמיכה של זוויות המחוברות מאחוריה לפודיום (במה) המשמש כמשקולת. אם התפאורה מתחלפת בזמן ההצגה ניתן להוסיף לפודיום גלגלים וכך הקוליסה יכולה לצאת ולהיכנס מהבמה במהירות . ישנם גם מעמדים (סטנדים) שעשויים במיוחד למטרה זו.
 
פודיום –
פודיום היא מילה בלועזית שפירושה הינו במה. הפודיום מגיע בגדלים שונים וניתן לחבר אליו רגליים בגבהים שונים. הגודל המקסימאלי לפודיום אחד הוא 2.5\1.25 מטר. ניתן לחבר פודיומים אחד לשני ליצירת במה. הפודיום עשוי מפלטה של עץ עם מסגרת ברזל חזקה שניתן לחבר אליה רגליים להגבהה.
לפודיום שימושים רבים בעולם התיאטרון – ניתן לבנות איתו במה, להגביה תפאורות על במה קיימת, להשתמש בו כמשקולת לקוליסות ,כשמוסיפים לו גלגלים הוא יכול לשמש כעגלה להסעת תפאורות מהבמה ואליה ועוד..
 
מסך רקע –                                                                 
מסכי רקע הם בעצם הדפסות ענק או ציורים בגודל ממוצע של 4\8 מטר שמכסים את כל הקיר האחורי של הבמה ברקע שנבחר לפי נושא ההצגה או המערכה.
למשל: שמיים ,ארמון ,ים, מדבר, יער ועוד... לרוב עשויים המסכים מניילון עבה (שמשונית) וישנם גם מסכים שעשויים מבד. מסכי תפאורה מומלצים מאוד לשימוש מכיוון שהם מעשירים את הבמה ונותנים תחושה של במה מלאה.
יתרונות השימוש במסך רקע הינם:
א.עלויות: שכירת מסך תפאורה זולה משכירת אלמנטים תלת  
   מימדיים, לדוגמא: אם הלקוח מעוניין באווירת יער על הבמה יהיה
   זול יותר לשכור מסך-יער מאשר להציב עצים רבים על הבמה.   
   המסך אינו מצריך הקמה של אנשי צוות מרובים ואינו זקוק
   להובלה גדולה. ניתן ועדיף להשתמש גם במסכים וגם בתפאורה
   תלת מימדית.
ב.מרווח במה: בהופעה בה יש מופעי מחול ורוצים להעשיר את
   הבמה אך לא לפגוע במרווח התנועה שבה ישתמשו במסכי
   תפאורה. ניתן להחליף מס' מסכים בהצגה אחת. את המסכים
   תולים על גביי צוגים.
 
צוגים –
צוגים הם צינורות ברזל שקשורים לתקרת הבמה ע"י כבלים מפלדה או חבלים ועליהם תולים את המסכים. כיום ,באולמות המתקדמים, ישנם צוגים חשמליים שע"י לחיצת כפתור הם יורדים עד לבמה ועולים חזרה לתקרה. במרבית האולמות עדיין קיימים צוגים המופעלים ידנית ע"י חבלים שמגיעים עד לרצפה וע"י משיכתם הם מרימים את המסך כלפי מעלה. הצוגים עצמם כבדים מאוד, במיוחד כשמחובר עליהם מסך תפאורה.הצוגים משמשים גם לתליית פנסי תאורה.
 
תפאורה תלת-מימדית –
תפאורה תלת-מימדית הינה תפאורה שנוסף לה נתון או מימד של עומק. למשל קובייה תלת-מיימדית ,הכוונה היא לא לציור או תמונה של קוביה אלא לקוביה עצמה. דוגמה נוספת לעץ תלת-מימדי הכוונה לעץ עצמו, לא לציור או תמונה של עץ. תפאורה תלת-מימדית מעניקה לצופה את התחושה הקרובה ביותר למציאות האמיתית, וכל חברת תפאורות שמכבדת את עצמה תרבה להשתמש בה ופחות בציורים ותמונות.
 
      תפאורה קבועה או מתחלפת –
 
 ישנן שתי אפשרויות לעצב הצגה:
תפאורה קבועה היא תפאורה שנמצאת על הבמה מתחילת המופע ועד לסיומו ויחולו בה רק שינויים קטנים.
תפאורה מתחלפת נמצאת בהצגה המורכבת ממספר מערכות כאשר בכל מערכה יוצרת התפאורה אוירה שונה. בהצגות מסוג זה לכל מערכה יש תפאורה השייכת לה ונדרשת עבודה לוגיסטית לא פשוטה מאחורי הקלעים.
 
יתרונות וחסרונות לתפאורה קבועה:
יתרונות – מכיוון שאינה מתחלפת ניתן להשקיע בה הרבה יותר  
   ולהגיע עד לפרטים הקטנים. ניתן לעשותה מוגבהת (למשל,
   מדרגות או מרפסות) עמוסה, מלאה ועשירה יותר.
חסרונות – אין שינוי מהותי ברוב ההצגה כך שהקהל עלול להשתעמם
   מהבחינה העיצובית.
 
יתרונות וחסרונות לתפאורה מתחלפת:
יתרונות
א.ישנם שינויים תמידיים על הבמה, הדבר יוצר עניין והתרגשות  
   לקהל.
 ב.ניתן ליצור שוני ורב גוניות בתכני ההצגה (אוירה שונה בכל
   מערכה) ולהביא את זה לידי ביטוי על הבמה.
חסרונות –
א.מכוון שהתפאורה חייבת להיות ניידת ניתן להשקיע בה פחות  
   מאשר בתפאורה קבועה גם מבחינת הכמות וגם מבחינת הדגש על    
   הפרטים הקטנים.
ב.תפאורה מתחלפת בד"כ יקרה יותר מתפאורה קבועה כי זקוקים 
   לכמות גדולה יותר של תפאורות ,דבר המשפיע על גודל ההובלה   
   ומספר העובדים. בנוסף לכך אופי העבודה קשה ועמוס בשל הצורך
  לתפעל את התפאורות ללא הפסק בעת המופע עצמו.
ג. כל החלפת תפאורה אורכת בין 3 ל-10 דקות ומצריכה סגירת
  מסך או החשכת במה ,דבר שקוטע את הרצף והזרימה של המופע.
 
       תקצוב תפאורה-
 
פעמים רבות נשאלתי "כמה עולה תפאורה להצגה?"
התשובה לשאלה הפשוטה כביכול, מורכבת ממספר מרכיבים שכדאי שתכירו:
1.כמות האביזרים של התפאורה – אם נבחר 10 פריטים או 20
   כמובן שהמחיר יהיה שונה.
2.הובלות – לפי כמות התפאורה וגודלה נדע מה גודל ההובלה
   שנזדקק לה.
3.מיקום – מחסן התפאורות נמצא בישוב קידר (10 דק' מירושלים),
   כך שככל שמרחק האולם מהמחסן גדול יותר, כך ההובלה ושכר
   העובדים מתייקרים.
4.צוות עובדים – ככל שכמות התפאורה גדולה, ככל שהזמן להקמות
   קצר וכאשר יש הרבה החלפות תפאורה בזמן המופע - כך נזדקק
   לצוות תפאורנים גדול יותר.
5.הזמנות מיוחדות – תפאורה קיימת זולה יותר מתפאורה שמוזמנת
   במיוחד. מחסן תפאורות עשיר ומגוון וגמישות הלקוח בד"כ
   מאפשרים ללקוח למצוא את מבוקשו ללא הזמנות מיוחדות.
6.תנאי שטח – דרכי גישה רחוקות ומסובכות משפיעות על המחיר.
   למשל מרחק גדול שבו צריך לסחוב את התפאורה, מדרגות,  
   מעליות,תנאי שטח קשים וכו'..
 
נשמע מורכב ומסובך?
לבעלי ניסיון תהיה תשובה מהירה להצעת המחיר!
 
      בחירת התפאורה –
 
זה השלב בו מתבטאת יצירתיות התפאורן ויצירתיות הלקוח. הלקוח מספק את הקווים המנחים של התפאורה המבוקשת ומתחילים להעלות רעיונות. ניתן להיעזר מאוד בקטלוג המוצרים שבאתר. כדי להקל עליכם סודרו המוצרים לפי קבוצות נושאים, אך למרות שמוצר מסוים קוטלג בנושא ספציפי הוא יכול גם להתאים לנושאים אחרים. לדוגמא 'באר': הבאר מקוטלגת בקטגורית אביזרי תפאורת כפר, אך יכולה להתאים גם לתפאורת מאהל בדואי,מערב פרוע, אגדות-באר משאלות ועוד... הכול כיד הדמיון. ניתן גם להיעזר ברשימת סגנונות העיצוב כדי לקבל רעיונות לשילוב של פריטים לפי נושא מסוים .
 
חשוב מאוד, ישנן תפאורות שנמצאות על הבמה לא רק למטרה עיצובית אלה לשימוש השחקנים תוך כדי ההצגה. רצוי וכדאי לעדכן את התפאורן לאילו שימושים תזדקקו כדי שיכין ויתקין את התפאורה בהתאם, למשל: אם אנחנו צריכים תפאורה של בית עם חלונות ודלת על הבמה ואנו צריכים אפשרות ששחקן יפתח את החלון ויצא מהדלת, חייבים לעדכן את התפאורן שידאג לכך שהחלון והדלת אכן יוכלו להיפתח.
 
כמובן שתקציב הוא גורם חשוב בבחירת התפאורה בעיקר מהבחינה הכמותית.
 
       חתימה על הסכם עבודה-
 
הסכם עבודה הוא יסוד חשוב ביותר ומשמש כבסיס להצלחתו של כל אירוע. ברוב המקרים ההסכם יוצע ע"י חברת התפאורות ועליכם להיות בעלי-עניין לחתום עליו כפי שחברת התפאורות רוצה שתחתמו מהסיבות הבאות:
1.בצורה זו אתם מוודאים שהתאריך משוריין לכם.
2.אתם כותבים בהסכם את זמני ההקמות לפי לוח-זמנים שמתאים   
   לכם (טיפים לגבי תכנון נכון של לו"ז יכתבו בהמשך).
3.אתם דואגים שתהיה רשימה מדויקת של כל הפריטים שהזמנתם.
 
מטרתו הנוספת של הסכם העבודה היא לדאוג גם לחברת התפאורות מהסיבות הבאות:
1.כשם שהם מחויבים כלפיכם ,אתם מחויבים כלפיהם מבחינת
   התאריך. חברת התפאורות שומרת במיוחד לכם את התאריך   
   והתפאורה שרציתם אפילו כאשר לקוחות נוספים מבקשים אותם.
2.בהסכם אתם מתחייבים לשמור על הציוד במצב שבו קיבלתם אותו.    
   סעיף זה רלוונטי רק כאשר התפאורה נשארת באחריותכם ונציגים
   מחברת התפאורות אינם נוכחים באירוע.
3.תנאי התשלום רשומים במפורט בהסכם עצמו ,כך ששני הצדדים
   יודעים בדיוק מה סכום התשלום שסוכם ובאילו תנאים ישולם.
 
      תכנון לוח זמנים (לו"ז) נכון-
 
תכנון לו"ז נכון הוא מפתח חשוב ביותר להצלחת אירוע.
ניהול לו"ז נכון כולל התייחסות לפרטים הבאים:
א.לא כל אולמות האירועים או התיאטרון יתנו לכם את האולם לכל
   זמן הדרוש לכם. עליכם לוודא לכמה זמן מסופק לכם האולם, נטו!   
   זה לא עוזר לכם שהאולם לרשותכם 5 שעות כאשר רק שעתיים
   יידרשו לאירוע שלפניכם להתפנות.
ב.בררו בחברת התפאורות כמה זמן תארך הקמת התפאורה. אם
   ידוע לכם על תנאי-שטח בעיתיים דאגו לעדכן אותם על כך.
ג.כנ"ל לגבי חברת התאורה וההגברה, בדקו לכמה זמן הקמה הם
 זקוקים.
 חשוב ביותר, חברות התפאורה ותאורה אינן יכולות לעבוד במקביל! 
  כל חברה זקוקה למקום ולזמן שלה מהסיבות הבאות:
    1.דרכי גישה- ישנה דלת כניסה אחת,או מעלית אחת להכנסת    
      ציוד לאולם.
    2.שטח במה – חברת התפאורות צריכה את כל שטח הבמה   
       לבניית התפאורות וכך גם חברת התאורה צריכה את שטח       
       הבמה לתלייה וכיוון של הפנסים.
    3.תאורת במה – כאשר חברת התאורה מסיימת לתלות את  
      התאורה היא חייבת להחשיך לגמרי את האולם כדי לכוון את    
      הפנסים, דבר שמפחית מזמן העבודה של חברת התפאורות.
ד.בדקו עם עצמכם האם אתם זקוקים לזמן חזרות על הבמה ואם כן   
 דאגו להוסיף את זה לתכנון הלו"ז שלכם. כמובן שאתם והשחקנים   
 לא תוכלו להיות על הבמה בזמן ההקמות, ואם אתם מעוניינים
 בחזרה כללית עם התאורה והתפאורה דאגו לחשב את הזמנים
 בהתאם.
 
      נהלי בטיחות-
 
מהבחינה הבטיחותית אין אפשרות להחליף תפאורה על הבמה בזמן שהשחקנים נמצאים עליה. עליכם לוודא שהשחקנים עוזבים את הבמה במהירות האפשרית וששום שחקן שמופיע במערכה הבאה לא עולה על הבמה לפני שכל התפאורה השייכת למערכה שלו מוצבת במקומה.
 
      הרגע הגדול –
 
סוף, סוף לאחר ההכנות הרבות מגיע הרגע הגדול שלו חיכיתם .
כדי שתוכלו להיות שקטים מבחינת התפאורה ולהנות מהערב כדאי שתדאגו מראש לדברים הבאים:
לתפאורה קבועה –
א.תשתדלו לוודא שתמיד נמצא תפאורן מאחורי הקלעים למקרה של  
   בעיה או תקלה שעלולה לצוץ בזמן אירוע כדי שיוכל לתת מענה
   במהירות המיידית. תוודאו גם שהתפאורנים לבושים בבגדים
   שחורים (כולל נעלים שחורות) בזמן המופע.
ב.אם השחקנים צריכים להיכנס לבמה עם פריטי תפאורה ,כדאי
   יהיה שתכינו אותם מראש בצורה מסודרת וברורה לפני תחילת
   המופע.
לתפאורה מתחלפת –
א.חשוב ביותר לדאוג להעביר לתפאורן את סדר ההצגה בצורה  
   הברורה ביותר ולציין באילו קטעים אתם מתכוונים להחשיך במה או
   לסגור מסך כדי שהתפאורה תוחלף, וכמובן איזה סגנון תפאורה
   אתם רוצים בכל קטע.
ב.עדיף מאוד לדאוג לנציג מטעמכם שמכיר את ההצגה ויוכל      
   להיות עם מכשיר קשר מאחורי הקלעים לכל בעיה ושאלה.
 
לסיום אני מקווה שתרמתי לכם מניסיוני ומי ייתן ותחוו הצלחה וסיפוק!
 
                                               שלכם – אייל טופולנסקי